H O T Ă R Â R E
privind Raportul auditului conformităţii „Achiziţiile publice la Ministerul
Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale şi instituţiile
din subordine în anul 2018”
nr. 37 din 25.04.2019
Monitorul Oficial nr.218-222/38 din 05.07.2019
* * *
Curtea de Conturi, în prezenţa dlui Boris Gîlca, secretar general de stat al Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale (MSMPS); dnei Elena Gavriliţa, şef al Direcţiei management instituţional din cadrul MSMPS; dlui Anatolie Gudumac, contabil-şef la MSMPS; dlui Mihail Lupaşcu, şef al Direcţiei urbanism, construcţii şi locuinţe din cadrul Ministerului Economiei şi Infrastructurii; dnei Silvia Cibotari, vicedirector al Agenţiei Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale; dlui Alexandru Levinţa, şef al Secţiei înregistrarea dispozitivelor medicale; dlui Ivan Antoci, director al Centrului de Achiziţii Publice Centralizate în Sănătate; dlui Eduard Ţernă, şef al Secţiei achiziţii dispozitive medicale; dlui Cristian Cainarean, specialist principal, Direcţia juridică în cadrul Agenţiei Achiziţii Publice; dnei Aurelia Bulat, director adjunct al Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială; dnei Narcisa Mamaliga, director al Consiliului Naţional pentru Determinarea Dizabilităţii şi Capacităţii de Muncă; dnei Svetlana Cebotari, director al Centrului Naţional de Transfuzie a Sângelui; dlui Valeri Savciuc, director al Centrului de Medicină Legală; dlui Ion Sandu, economist-şef; dlui Victor Odovenco, şef al Secţiei histologie; dlui Andrei Sochircă, director al Colegiului de Medicină Bălţi; dlui Sergiu Bădănău, director al Colegiului de Medicină Cahul; dlui Gheorghe Bejenari, director al Centrului de plasament şi reabilitare pentru persoane vârstnice şi persoane cu dizabilităţi; dnei Ala Manolache, director al Centrului de Excelenţă în Medicină şi Farmacie „Raisa PACALO”; dnei Maria Ţăruş, medic-şef al Centrului de plasament şi reabilitare pentru copiii de vârstă fragedă; dlui Valeriu Verstiuc, director al Î.S. Serviciul de stat pentru verificarea şi expertizarea proiectelor şi construcţiilor; dlui Igor Rusu, director al Î.M. Centrul de Metrologie Aplicată şi Certificare; dnei Angela Netid, contabil-şef al Centrului de plasament temporar pentru persoane cu dizabilităţi (adulte) din com.Cocieri; dnei Viorica Bînzari, medic-şef al Centrului ftizipneumologic de reabilitare pentru copii din or.Corneşti; dnei Diana Chicuş, director al Centrului de plasament pentru copii cu dizabilităţi, mun.Orhei, precum şi a altor persoane cu funcţii de răspundere, călăuzindu-se de art.3 alin.(1) şi art.5 alin.(1) lit.a) din Legea privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi a Republicii Moldova1, a examinat Raportul auditului conformităţii „Achiziţiile publice la Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale şi instituţiile din subordine în anul 2018”.
______________
1 Legea privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi a Republicii Moldova nr.260 din 07.12.2017 (în continuare – Legea nr.260 din 07.12.2017).
Misiunea de audit s-a efectuat la Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale şi la unele entităţi din subordine, în temeiul art.31 şi art.32 din Legea nr.260 din 07.12.2017 şi în conformitate cu Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi2, având drept scop/obiectiv obţinerea unei asigurări asupra planificării, achiziţionării şi înregistrării achiziţiilor publice sub toate aspectele semnificative, în conformitate cu cadrul legal.
______________
2 Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2019, aprobat prin Hotărârea Curţii de Conturi nr.100 din 21.12.2018.
Auditul public extern s-a desfăşurat în conformitate cu Standardele Internaţionale de Audit, puse în aplicare de Curtea de Conturi3. Probele de audit au fost obţinute prin metoda examinării documentelor primare, planului general de achiziţii, contractelor încheiate de către entitate cu agenţii economici etc.
______________
3 Hotărârea Curţii de Conturi nr.60 din 11.12.2013 „Cu privire la aplicarea Standardelor Internaţionale de Audit ale Instituţiilor Supreme de Audit de nivelul 3 – ISSAI 100, ISSAI 200, ISSAI 300, ISSAI 400, în cadrul misiunilor de audit ale Curţii de Conturi”; Hotărârea Curţii de Conturi nr.7 din 10.03.2014 „Cu privire la aplicarea Liniilor Directoare de Audit (ISSAI 1000-9999) în cadrul auditului public”.
Examinând rezultatele auditului şi audiind Raportul prezentat, precum şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente în şedinţa publică, Curtea de Conturi
A CONSTATAT:
Reieşind din semnificaţia achiziţiilor publice pentru economia Republicii Moldova, precum şi pentru beneficiarii de aceste servicii contractate de MSMPS şi instituţiile din subordine pentru anul 2018, auditul relevă importanţa acestui segment economic, complexitatea şi netransparenţa procedurilor, care sunt convenţional împărţite în trei etape, de la planificarea achiziţiei până la executarea contractului.
Constatările menţionate în Raportul de audit denotă neconformităţi admise de către entităţile publice, precum şi de către operatorii economici, prin nerespectarea legislaţiei în domeniu, la etapele de planificare, atribuire şi executare a contractelor de achiziţie publică. Astfel,
• Neplanificarea achiziţiilor publice şi documentarea neconformă a necesităţilor privind calitatea şi cantitatea bunurilor, lucrărilor şi serviciilor pot determina neacoperirea necesarului de bunuri, lucrări şi servicii, precum şi formarea datoriilor pentru perioadele financiare viitoare.
• Neasigurarea imparţialităţii şi obiectivităţii în activitatea grupurilor de lucru la evaluarea ofertei în procedurile de achiziţii publice, a condiţionat utilizarea neconformă a banilor publici în sumă de 3900,0 mii MDL.
• Neconformităţile admise la etapa de executare a clauzelor contractuale privind achiziţiile desfăşurate în valoare de 34183,0 mii MDL, inclusiv au determinat indici de fraudă în valoare de 1494,0 mii MDL.
Urmare celor menţionate, pentru realizarea obiectivelor de audit stabilite, auditul public extern a pus accentul pe unele posibile soluţii de redresare/remediere a situaţiilor existente în domeniu şi a înaintat recomandările de rigoare.
Reieşind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(2), art.14 alin.(2) şi art.15 lit.d) din Legea nr.260 din 07.12.2017, Curtea de Conturi
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Raportul auditului conformităţii „Achiziţiile publice la Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale şi instituţiile din subordine în anul 2018”, anexat la prezenta Hotărâre.
2. Prezenta Hotărâre şi Raportul de audit se remit:
2.1. Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale şi entităţilor auditate, Ministerului Economiei şi Infrastructurii, Agenţiei Achiziţii Publice, pentru informare şi implementare a recomandărilor din Raportul de audit, cu remedierea deficienţelor constatate şi elaborarea în termen de o lună a unui plan de acţiuni care ar indica termenele de realizare şi persoanele responsabile;
2.2. Guvernului, Parlamentului şi Preşedintelui Republicii Moldova , pentru informare;
2.3. Procuraturii Generale, pentru încadrarea juridică a acţiunilor/inacţiunilor persoanelor cu funcţii de răspundere care au determinat situaţiile atestate în pct.4.3. din Raportul de audit referitor la achiziţionarea dispozitivelor medicale în sumă de 1494,0 mii MDL.
3. Prezenta Hotărâre intră în vigoare din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
4. Despre acţiunile întreprinse pentru executarea subpunctului 2.1. din prezenta Hotărâre se va informa Curtea de Conturi în termen de 6 luni din data intrării în vigoare a Hotărârii.
5. Hotărârea şi Raportul auditului conformităţii „Achiziţiile publice la Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale şi instituţiile din subordine în anul 2018” se publică pe site-ul oficial al Curţii de Conturi (http://www.ccrm.md/hotariri-si-rapoarte-1-95).
PREŞEDINTE | Marian LUPU
|
Nr.37. Chişinău, 25 aprilie 2019. |