A A A

 

În perioada 16 -22 septembrie 2018 se desfășoară acțiuni de comunicare în cadrul Săptămânii Europene a Mobilității

Anual, din anul 2002, în perioada 16-22 septembrie, este organizată și desfășurată Săptămâna Europeană a Mobilității - inițiativă europeană pentru implementarea și promovarea mijloacelor de transport ecologice în orașe ce încurajează oamenii să utilizeze pentru deplasare alternative automobilelor. Astfel, pentru mobilitatea urbană Comisia Europeană a stabilit două obiective ambițioase: eliminarea treptată din orașe a autoturismelor care folosesc carburanți convenționali până în anul 2050, și, până în anul 2030, în centrele urbane mari, trecerea la mijloace de transport cu emisii zero.

 

Principalul obiectiv al Săptămânii Europene a Mobilității din 2018 care se desfășoară cu genericul “Combină și Deplasează-te” este de a încuraja oamenii să încerce varietatea de soluții de deplasare disponibile în orașele lor și de a pune la îndoială convingerea larg răspândită, că autoturismele personale reprezintă singură opțiune convenabilă de transport.

 

Relevant de menționat că, de la inițierea evenimentului, a sporit impactul acțiunilor atât în Europa, cât și în lume, în 2017 fiind înregistrat un record de participare - 2 526 de orașe din 50 de țări antrenate în activități, iar peste jumătate dintre orașele participante au fost implementate măsuri axate pe gestionarea mobilității, accesibilitate și facilități noi sau îmbunătățite pentru bicicliști.

 

Tema specifică pentru Săptămâna Europeană a Mobilității din anul 2018, ține de mobilitatea durabilă -”Multimodalitatea”(definiția CE - "utilizarea unor moduri de transport diferite în decursul aceleiași călătorii”) și implică diverse modalități de călătorie și promovează utilizarea și combinarea diferitelor tipuri și mijloace de transport pentru deplasările urbane, atât pentru pasageri, cât și pentru mărfuri.

 

În zonele urbane ne stau la dispoziție și pot fi utilizate mai multe opțiuni de mobilitate - motorizate și nemotorizate care pot fi publice sau individuale, tradiționale sau noi - mersul pe jos și cu bicicleta, transportul public (autobuzul, tramvaiul, metroul și trenul), precum și multe alte variații - utilizarea alternativă a unei biciclete de către mai multe persoane, utilizarea simultană a unui autoturism de către mai multe persoane. Astfel că multimodalitatea acoperă o multitudine de combinații potențiale de moduri de deplasare într-un oraș.

 

De obicei, călătoriile urbane sunt mai scurte decât cele interurbane, iar multimodalitatea implică utilizarea unor moduri de transport diferite pentru deplasări diferite în cadrul rutinei săptămânale. Mersul pe jos și/sau cu bicicleta pot fi alese pentru deplasările pe distanțe mai scurte, iar opțiunile de autobuz sau tren răspund nevoilor pentru călătoriile mai lungi.

 

Combinarea diferitelor tipuri de transport înseamnă maximizarea beneficiilor pentru oameni și comunitate: costuri mai mici, rapiditate, flexibilitate, promovarea mișcării pentru sănătate, îmbunătățirea calității vieții, reducerea poluării și a congestionării, etc.

 

Printre beneficiile multimodalității vom specifica următoarele:

 

- În mijloacele de transport public trebuie să profităm cât mai bine de timpul nostru - a citi ziarul, conversa cu prietenii sau pur și simplu a sta comod, relaxa și asculta muzică;

- Facem și puțin exercițiu fizic mergând cu bicicleta sau pe jos la serviciu pe distanțe scurte (de până la 5 km), astfel ne asigurăm cele 30 de minute de exerciții fizice recomandate pentru a menține greutatea și a fi sănătoși;

- Economisim bani - deținerea și folosirea unui autoturism costă bani, iar dacă alegem să combinăm alte moduri de deplasare - mersul pe jos nu ne costă nimic; prețul unei biciclete sau al unui abonament lunar pentru transportul public este (comparativ) mai scăzut și poate fi „cu totul inclus ˮ (de exemplu parcare, asigurare, carburant etc.), iar ofertele de mobilitate partajată sunt competitive;

- Facem din orașul nostru un loc mai bun în care să trăim – ne debarasăm de numeroase provocări, legate de autoturism - poluare, congestionare, utilizarea spațiului urban, siguranța drumurilor, sănătatea publică etc.

 

Combinând modurile de deplasare, putem aborda în mod colectiv toate aceste probleme. Aceasta se poate traduce și în beneficii financiare pentru societate. De exemplu, se estimează că numai congestionarea înseamnă costuri anuale de circa 100 miliarde EUR (1 % din PIB-ul UE) în Uniunea Europeană; - Îi redăm planetei măreția! Mobilitatea urbană reprezintă 40 % din totalul emisiilor de CO2 generate de transportul rutier. Autoturismele personale se află în centrul obiceiurilor europene de mobilitate, astfel că potențialul de îmbunătățire este enorm, iar o combinare a modurilor de transport oferă suficiente opțiuni pentru îndeplinirea obiectivelor de flexibilitate, rapiditate și confort aduse de autoturismul personal.

 

Cu ocazia Zilei fără automobil, pot fi oferite următoarele alternative:

- Transportul public - cel mai rapid și eficient mod de deplasare – dar să fie asigurate: condiții de călătorie confortabile,accesibilitatea unităților de transport public, inclusiv accesibilitate sporită pentru persoanele cu mobilitate scăzută, tarife accesibile sau transport gratuit, introducerea unor linii de legătură între parcările auto și centrul orașului sau a unor rute specifice (tur de oraș, șoseaua de centură etc.),vehiculele mai puțin poluante (alimentate cu GPL, GNV și electrice) ar putea pătrunde în zona sau zonele cu acces interzis pentru autoturisme pentru livrarea de mărfuri sau pentru deservirea persoanelor cu dizabilități.

 

- Bicicletele: implicarea grupurilor și asociațiilor locale de ciclism,punerea la dispoziție de puncte de închiriere a bicicletelor în zonele de tip „park and ride”, în gări, stații de autobuz, oferirea unei biciclete în schimbul cheilor de la autoturism sau a certificatului de înmatriculare - o inițiativă bună, parcări acoperite și prevăzute cu personal pentru biciclete, delimitarea unor piste sigure și marcate corespunzător în afara zonelor cu acces interzis pentru autoturisme.

 

Deplasările active - mersul pe jos și cu bicicleta - adesea sunt uitate la alegerea de infrastructura dedicată sau adaptată. Acestea nu ar trebui ignorate, fiind o verigă oportună a lanțului multimodal, iar mersul pe jos este deosebit de important în acest sens. Este utilizat în aproape toate deplasările pentru a parcurge primii sau ultimii metri ai unei călătorii - câteva sute de metri sau câteva zeci de pași. Relevant, că implementarea strategiilor optime pentru mersul pe jos și cu bicicleta se poate realiza și în orașele mai mari și în cele mai mici.

 

Sursa:ansp.md