A A A

 

A fost lansat primul studiu de evaluare a satisfacției pacienților la externare

Astăzi, 11 decembrie curent, a fost lansat studiul „Evaluarea satisfacției pacienților cu privire la serviciile medicale și prestația lucrătorilor medicali: Rezultatele sondajului la externare 2018”, care este primul de acest gen realizat în domeniul sănătății.

 

La eveniment au participat conducerea Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, reprezentanții Centrului pentru Politici și Analize în Sănătate, ai Băncii Mondiale, CNAM și directorii instituțiilor medico-sanitare publice.

 

Scopul sondajului este de a măsura gradul de satisfacție al pacienților internați în spital într-un mod comparabil și obiectiv pentru fiecare instituție medico-sanitară publică spitalicească din țară.

 

Potrivit rezultatelor sondajului, gradul se satisfacție al pacienților față de serviciile spitalicești este, în medie, de 8,7 puncte din 10 posibile. Cele mai apreciate sunt spitalele republicane, a căror notă medie este de 9,1. Acestea sunt urmate de spitalele municipale cu o notă medie de 8,8 puncte și de cele raionale – cu o medie de 8,6 puncte. Aproape jumătate (48%) dintre spitalele republicane și municipale și 29% dintre cele raionale au primit de la pacienți note mai mari de 9.

 

Majoritatea pacienților au considerat că au fost implicați în luarea deciziilor cu privire la tratamentul stabilit: 76% pacienți au menționat că au participat la luarea deciziei privind tipul de tratament administrat, în special cei tratați în spitalele municipale, existând o variație a răspunsurilor între 100% și 26% .

 

Totodată, respondenții din spitalele republicane s-au dovedit a fi mai informați despre intervențiile medicale și procedurile medicale urmate cu 92% răspunsuri afirmative cu informație suficientă și clară/ foarte clară și detaliată, precum și 90% răspunsuri similare privind tratamentul urmat și diagnosticul/ problema de sănătate tratată.

 

În cazul pacienților din spitalele municipale și raionale mai informați au fost în primul rând despre diagnosticul/ problema de sănătate tratată cu circa 90% răspunsuri afirmative. Însă în toate tipurile de spitale, cel mai puțin pacienții au fost informați despre alternativele de tratament existente. Doar 65% dintre respondenți au primit asemenea informații în spitalele republicane, 76% - în cele municipale și 74% - în cele raionale.

 

La capitolul propuneri și sugestii pentru îmbunătățirea calității serviciilor și a condițiilor din spitale, fiecare al patrulea respondent a menționat că în spitale este necesar să fie îmbunătățite condițiile igienice și infrastructura spitalului, 20% au menționat lista medicamentelor disponibile, 18% - calitatea alimentației, 10% - atitudinea personalului.

 

„Elaborarea și aplicarea unor instrumente care măsoară nivelul de satisfacție al populației în raport cu serviciile medicale accesate și calitatea acestora, poate fi utilizată ca bază pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor medicale şi a managementului unităţilor medicale. Suntem deschiși pentru cooperare, dar dezvoltarea sistemului medical depinde de fiecare lucrător medical și conducător al instituțiilor medicale. Prin conlucrare comună cu Ministerul, vom putea oferi pacienților asistență medicală conform standardelor internaționale”, a menționat secretarul general de stat al Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, Boris Gîlca.

 

„Acest studiu arată că pacienții din Moldova sunt, în medie, destul de mulțumiți de calitatea serviciilor medicale prestate de către spitalele din țară, iar acest lucru se vede în notele mari acordate la externare. Datele comparative obținute în urma acestui exit-poll dau posibilitate spitalelor să își identifice lacunele și să stabilească ținte pentru creșterea calității. Totodată, exit-pollul este un instrument de feedback primit de la utilizatorii de servicii medicale, care le oferă acestora posibilitatea de a face o alegere informată a spitalului în care vor să se trateze”, a afirmat directorul Centrului pentru Politici și Analize în Sănătate (Centrul PAS), Stela Bivol.

 

În cadrul studiului, în perioada 20 martie - 23 mai curent au fost efectuate 5.524 interviuri printre pacienții externați din cele 55 spitale (raionale, municipale și republicane), cu excepția celor din regiunea transnistreană.

 

Sondajul de opinie a fost realizat în cadrul proiectului „Promovarea responsabilității sociale participative pentru un sistem de sănătate performant”, implementat de către Centrul pentru Politici și Analize în Sănătate (Centrul PAS) în colaborare cu Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, cu suportul financiar al Băncii Mondiale/Parteneriatul Global pentru Responsabilizare Socială. Colectarea și analiza primară a datelor a fost realizată de către Centrul de Investigații Sociologice și Marketing „CBS AXA”.